Volleybalvereniging s.v. Halley is gevestigd in Wehl en telt op dit moment meer dan 150 actieve leden. Bij ons staan plezier en sportiviteit op één. Door de inzet van trainers, coaches, scheidsrechters en vele vrijwilligers is S.V. Halley uitgegroeid tot een vereniging voor iedereen. Wie bij ons komt sporten traint één of twee keer in de week en speelt competitie, meestal op zaterdag. Ook is er de mogelijkheid om, zonder de verplichting van wedstrijden, recreatief te komen volleyballen. Onze thuisbasis is het Koningin Beatrixcentrum, waar we de ruimte hebben voor vijf speelvelden. Voor de trainingen wordt daarnaast gebruik gemaakt van de Horst in Nieuw-Wehl.

Een stukje geschiedenis

Het is 1961 wanneer bij het toenmalige Juventus in competitieverband wordt gestart. Vijf jaar later volgt vereniging ZIOS. Na jaren volleyballen wordt in 1985 sportaccommodatie en ontmoetingscentrum ‘t Hagelkruis’ (het huidige Koningin Beatrix Centrum) in Wehl uitgebreid met een extra hal. Hierdoor kregen de verenigingen de beschikking over vijf in plaats van twee velden. Omdat vanaf die tijd beide verenigingen van dezelfde sporthal gebruik gingen maken, was een fusie een logisch gevolg. Op 1 juli 1986 fuseren de verenigingen en wordt S.V. Halley geboren. Tijdens het oprichtingsfeest wordt symbolisch het huwelijk gesloten tussen oer-ZIOS man Jan Reuling en oer-Juventus vrouw Gon Kiefte-Damen. Na de fusie was Halley met haar 500 leden destijds de op twee na grootste volleybalvereniging van Oost-Gelderland. Het streven was om met de beide eerste teams minimaal in de derde divisie mee te draaien.

Nieuwe vereniging, nieuwe naam

De fusie is niet de enige bijzondere gebeurtenis in 1986. In dat jaar passeert ook komeet Halley de aarde. Iets dat maar eens in de 76 jaar gebeurt. De nieuwe vereniging stelde zich als doel om als een komeet omhoog te schieten en de naam werd dan ook unaniem door de leden van beide verenigingen gekozen. Vanaf dat moment is S.V. Halley een feit.

Het hoogtepunt

Het gewenste resultaat kwam snel. Binnen twee jaar spelen zowel de dames als de heren in de derde divisie. De dames halen later ook de tweede en eerste divisie. Het hoogtepunt bereikt de vereniging in seizoen 2008-2009, wanneer dames 1 het in de B-league mag proberen. Het team, onder leiding van trainer Tobias Los, weet zich te handhaven, maar moet zich het volgende seizoen helaas terugtrekken uit de competitie.

Ook na 38 jaar is S.V. Halley nog springlevend en zitten de tribunes vol. De beruchte Halley-zaterdag is inmiddels een begrip in Wehl en omstreken.